Niets werkt zo vervelend als een rommelige omgeving. Rommel prikkelt de hersenen waardoor de concentratie van het werk wordt afgeleid. Dat komt onze werkprestaties dus niet ten goede. Daarnaast kunnen belangrijke documenten kwijtraken of op een verkeerde plek terecht komen. Kortom, het is tijd om je kantoor opgeruimd en georganiseerd te maken. Want een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd!
Het begint bij het bureau
Wanneer je een rommelig bureau hebt, is het moeilijk het overzicht te bewaren in de werkzaamheden die je moet uitvoeren. Begin daarom bij het organiseren van een opgeruimd kantoor met het bureau. Pennen en potloden kunnen opgeborgen worden in een pennenbakje. Post en andere losse papieren waar u mee aan het werk bent, kun je bijvoorbeeld opruimen in de daarvoor bestemde brievenbakken. Met een beetje wilskracht is er zelfs van het meeste ongeorganiseerde kantoor een opgeruimd kantoor te maken!
Goed sorteren
Kijk welk materiaal er nog gebruikt kan worden en wat kapot is en dus weg kan. Gooi kapotte pennen in de prullenbak. Haal overbodige papieren en/of dossiers door de papierversnipperaar. Schaf archiefdozen aan om papieren en dossiers op te ruimen. Met boekensteunen kun je rondslingerende boeken netjes op een plank of in een kast zetten. Door te sorteren zorg je voor meer organisatie in je kantoor.
Gebruik ordners
Voor een opgeruimd kantoor zijn ordners een handige oplossing. Verzamel al het papier dat er ligt en sorteer dit op bijvoorbeeld onderwerp. Plaats elke stapel papier vervolgens een ordner. Plak een etiket op de ordner waarop je schrijft welke formulieren erin zitten. Heb je meerdere onderwerpen in één order gebundeld? Maak dan gebruik van tabbladen om ook de ordners netjes en geordend te houden.
Gebruik opbergkasten
Is je kantoor rommelig en ongeorganiseerd door de vele ordners die overal staan? Kies dan voor het gebruik van opbergboxen of archiefrekken. Hierin kun je op een eenvoudige manier uw ordners opbergen.
Het kan alleen als je er tijd voor vrijmaakt
Wanneer je wilt werken in een opgeruimd kantoor, is het zaak dat je hier tijd voor vrijmaakt. Goed organiseren en structuur aanbrengen kost tijd. Schaf de juiste materialen aan om spullen goed op te kunnen bergen en te sorteren. Deze tijdsinvestering en spullen leveren je uiteindelijk wel een opgeruimd kantoor op. En met behulp van goede opbergsystemen zal, hoe groot uw kantoor ook is, deze beter georganiseerd blijven.
We wensen je veel succes me het opruimen van je kantoor en hopen dat je straks heel blij bent met je werkplek die als nieuw zal ogen!
Mocht je het zelf niet zien zitten dan kun je er ook voor kiezen om je kantoor te laten inrichten door bijvoorbeeld; De Kantoorinrichter.
Dit artikel werd je aangeboden door Kantoorwinkel.nl, dé online winkel voor kantoorartikelen.