Site pictogram Wonen & Inrichting

Is online meubels kopen de toekomst?

trends op dit gebied

Met meer opties beschikbaar en meer toegang tot informatie dan ooit, is de koopervaring voor consumenten in transitie. Als gevolg hiervan worstelen veel traditionele retailers met uitdagingen, met name door hun online concurrenten. Onder hen vinden meubelverkopers het bijzonder moeilijk omdat velen van hen zich traag hebben aangepast aan de effecten die e-commerce op hun sector heeft gehad.

Ondanks deze uitdagingen zijn branchedeskundigen het erover eens dat traditionele aanbieders van woninginrichting niet mogen worden ontmoedigd, aangezien de kansen die online verkoop biedt, opwegen tegen de hoofdpijn ervan.

Van online tot in de winkel

Meubelretailers die de uitdaging zijn aangegaan, merken dat de technologie van vandaag een lage drempel voor toegang biedt voor de niet-ingewijden. Moderne tools hebben het gemakkelijk gemaakt om niet alleen een online aanwezigheid te ontwikkelen, maar ook om artikelen te presenteren, afhandeling te regelen en consumenten te ontmoeten waar ze deze naar de winkel moeten lokken.

Die uitnodiging om de fysieke locatie te bezoeken, zoals interieurwinkel Leuven, blijft het uiteindelijke doel en biedt een voordeel voor traditionele woninginrichtingsbedrijven. Waarom? Omdat consumenten momenteel nog steeds de voorkeur geven aan de tastbare ervaring van het persoonlijk winkelen voor grote meubelaankopen.

Terwijl 90% van de meubelklanten online onderzoek gebruiken om producten te vergelijken en beoordelingen in te nemen voordat ze een definitieve beslissing nemen, vergelijkbaar met degenen die een nieuwe auto kopen of hun matras upgraden, geeft slechts 14% aan liever de aankoop online af te ronden. Wetende dat deze consumenten uiteindelijk hun aankoop op de verkoopvloer willen afronden, biedt het meubelretailers de mogelijkheid om reclame te maken voor showroom-ervaringen die het koopgedrag van consumenten ondersteunen en – hopelijk – kunnen helpen de deal te sluiten.

Verschuivende trends

Hoewel een voorkeur voor grote aankopen in de winkel, zoals een hoeksalon nu misschien nog steeds het geval is, blijft het in de richting van digitaal bewegen. Nogmaals, een groot percentage van het werk wordt zittend gedaan – vooral met meubels. In een recent onderzoek zei 63% van de totale respondenten dat huisdecoratie de productcategorie was die ze het meest waarschijnlijk online zouden gaan kopen.

Zoals je zou verwachten, leiden jongere consumenten de trend in web room, met millennials en Gen X voorop. Nu dit koopsegment blijft groeien, wijzen de tekenen op een omhelzing van gemak en een groeiende honger naar online meubelaankopen.

Dit is het moment voor meubelhandelaars om digitaal te handelen – omdat de toekomst van meubels online is. 

Mobiele versie afsluiten