De voordelen van een opgeruimd kantoor
Wist je dat een opgeruimd kantoor vele voordelen heeft? Ten eerste zorgt het vaak voor meer rust in je hoofd. Als je hele bureau vol ligt met documenten, bonnetjes en slingerende koffiekopjes, dan is het lastig om te focussen op taken waar je écht mee aan de slag moet. Daarnaast is het in de chaos vaak lastig om dingen terug te vinden. Dit kost uiteindelijk tijd en frustratie, dingen die je natuurlijk altijd wil vermijden. Een opgeruimd kantoor zorgt dus voor rust, overzicht en meer productiviteit.
6 handige opruimtips voor je kantoor
Een opgeruimde werkplek is voor sommige mensen een echte uitdaging. Kan jij wel wat hulp hierbij gebruiken? Met de onderstaande tips kan je direct aan de slag:
1. Bepaal de relevantie van spullen
Doorloop je stapels met documenten en vraag jezelf af of het nog belangrijk of relevant is om ze te bewaren. Is dit niet zo? Dan kan het direct in de prullenbak. Is dat nog wel zo? Bewaar de documenten dan netjes in een ordner.
2. Werk stroomkabels en snoeren weg
Kabels en snoeren staan erg rommelig op je bureau, gebruik bijvoorbeeld kabelgoten om dit probleem op te lossen.
3. Berg administratie op
Weet je nog die mappen met geordende administratie van tip 1? Deze laat je natuurlijk niet slingeren op je bureau, maar plaats je netjes in een archiefkast. Kies voor een kast met deur, zo kijk je ook niet de hele dag tegen de mappen aan.
4. Gebruik opbergbaken
Veel kantoorspullen? Ruim alles op in handige opbergbakken. Denk hier aan markeerstiften, post-its, nietmachines: alles wat je niet dagelijks gebruikt hoort geen plekje op je bureau te krijgen. Door een label op de opbergbak te plaatsen zie je direct wat de inhoud is, dit maakt terugzoeken ook een stuk gemakkelijker
5. Ruim dagelijks op
Maak opruimen een onderdeel van je dagelijkse routine, ruim voortdurend op wat je gebruikt heb. Dit is veel efficiënter dan alles in één keer aan het einde van de dag opruimen
6. Ruim ook computer op
Naast een opgeruimde werkplek is ook een opgeruimde computer belangrijk. Kijk kritisch naar de indeling van mappen en bestanden en archiveer oude documenten
Heb jij nog handige tips voor een opgeruimd kantoor? Deel ze dan met ons in de reacties hieronder.