Site pictogram Wonen & Inrichting

Zo zorg je voor een veilige werkomgeving voor thuiszorgmedewerkers!

thuiszorgmedewerkers werkomgeving

Werken in de zorg is natuurlijk een van de mooiste dingen dat er is. Toch brengt het werken bij anderen thuis ook uitdagingen met zich mee. Zo heb je misschien niet altijd alle spullen bij de hand en werk je vaak alleen, terwijl sommige situaties vragen om meer handjes. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je wel veilig kunt werken. In deze blog geven we dus een aantal tips om veilig te werken in de thuiszorg. Lees snel verder!

Een thuiszorg alarmknop

Je kent het misschien wel: een personenalarm die ouderen bij zich dragen als ze nog (alleen) thuis wonen. Ze kunnen dan altijd op de knop drukken als er iets aan de hand is, bijvoorbeeld als ze gevallen zijn. Zo is er altijd een familielid of zorgmedewerker gealarmeerd en kan degene geholpen worden. Maar niet alleen voor ouderen is het belangrijk om een alarmering te kunnen doen. Ook thuiszorgmedewerkers bevinden zich soms in situaties waarbij zij alarm moeten slaan, bijvoorbeeld bij agressie. Een thuiszorg alarmknop is dan erg handig. Dit zorgt ervoor dat mensen in een straal van 200 meter of collega’s worden opgeroepen. Als er niemand beschikbaar is wordt de politie ingeschakeld. Zo kun je met een veel veiliger gevoel toch aan het werk in de thuiszorg.

Zorg voor open communicatie

Eén van de belangrijkste aspecten van een veilige werkomgeving is het hebben van een open sfeer, waarin iedereen het gevoel heeft dat die kan zeggen waar hij of zij mee zit. Mogelijk hebben medewerkers bijvoorbeeld wat meegemaakt bij iemand thuis, waar ze graag hun team over in willen lichten of waar ze gewoon even hun hart over willen luchten. Zorg er dus voor dat er momenten zijn waarop dit op een informele manier, maar wanneer nodig ook formele manier, over communiceert kan worden. Neem meldingen van je medewerkers van ongewenst gedrag van bijvoorbeeld cliënten of buurtbewoners serieus en zorg dat het gemeld wordt op de juiste punten.

Laat cliënten een overeenkomst ondertekenen

Wanneer je een nieuwe cliënt krijgt die thuis geholpen of verzorgd moet worden, is het belangrijk dat hij vanaf het begin af aan al weet wat de normen en waarden zijn die gehanteerd moeten worden. Zo weet de cliënt van tevoren dat hij of zij op een respectvolle manier moet omgaan met je medewerkers en de organisatie. Dit zorgt er ook voor dat je hierop terug kunt vallen in geval dat dit nodig is, bijvoorbeeld na een incident.

Mobiele versie afsluiten