1) Plan vooruit
Het plannen van de tijd die nodig is om de woning ontruiming uit te voeren, zorgt ervoor dat al het andere soepel verloopt. Een goede vuistregel voor twee mensen die een woningontruiming uitvoeren, is om een ½ dag aan elke kamer te besteden. Dit lijkt misschien veel, maar hiermee geef je jezelf genoeg tijd om een klus te klaren. En verklein je de hoeveelheid stress die er ander mee gepaard gaat. Plaats waar mogelijk spullen geordend in dozen.
2) Gebruik het stoplichtsysteem
Als je eenmaal wat tijd hebt gestoken in het uitruimen van je woning kun je beginnen aan de volgende stap. Het beslissen welke spullen jij en je familie willen behouden, verkopen of doneren. We raden je aan hiervoor het stoplicht-stickersysteem te gebruiken.
Stoplichtsysteem
Gebruik het verkeerslichtsysteem voor de perfecte woningontruiming. Maak gebruik van gekleurde stickers. Loop vervolgens door alle kamers en label alles wat je ziet.
- Rood = weggooien
- Geel = verkopen / doneren
- Groen = bewaren
We weten dat het moeilijk is, maar probeer zo meedogenloos mogelijk te zijn – gebruik alleen de groene stickers voor items die je zeker gaat gebruiken. En tegenwoordig kunnen veel huishoudelijke producten goedkoop elders gekocht worden.
3) Zorg dat het huis wordt leeggeruimd
Uiteraard moeten alle spullen ook verhuisd worden. Tenzij je het zelf wilt doen, heb je een gespecialiseerd verhuisbedrijf nodig om dingen van A naar B te verplaatsen. Hiervoor kun je contact opnemen met een woning ontruimingservice.
Er zijn talloze manieren om van spullen af te komen van goede kwaliteit die je niet wilt. eBay, Marktplaats en Facebook marktplaats zijn allemaal uitstekende kanalen. Andere opties zijn lokale liefdadigheidswinkels en sociale ondernemingen. Houd er rekening mee dat alle gestoffeerde meubels een brandveiligheidscertificaat moeten hebben.
Als je dat allemaal hebt opgelost, verdien je zeker een kopje thee en een rust momentje. Laten we hopen dat je een comfortabele fauteuil en de waterkoker niet hebt weggegooid!